Search
  • mari nymoen

Om gangstere, vitenskap og filosofi

Metafysisk spenningsroman, intellektuell krim, sprenglærd gangsterroman. Kritikerne har ikke spart på adjektivene i anmeldelsene av «4», debutromanen til Stein Sørensen.

Foto: Elen Sonja Klouman/Kolon forlag

Stein Sørensen

«4»

Kolon

Roman

525 sider

379 kroner

Verdt å merke seg at forlaget har klassifisert boka som roman, og ikke en kriminalroman. «4» har alle kriminalsjangerens kjennetegn: Det er fiksjon, hovedpersonen, en helt eller antihelt, har med forbrytelser og/eller kriminelle å gjøre, dramatikk og action driver handlingen, spenningen stiger slik at leseren ønsker å lese videre for å se hvordan det går. Leseren og helten/antihelten har en form for samarbeid om å finne løsninger, og en overraskende slutt hører også med.

Vår antihelt, Kyrre Tanding, er dømt for medvirkning til drap og grovt ran. Etter å ha vært utsatt for tre mordforsøk i ulike fengsel soner han nå med fotlenke på hemmelig adresse. Herfra skriver han e-post til Eskil, psykologen hans gjennom 11 år. Kyrre vil fortelle den fulle og hele sannheten, og slik slippe fri fra sine forfølgere som er på vei for å ta ham, nå eller senere.

Det er rammefortellingen rundt en sprenglærd gangsterroman jeg ikke har lest maken til. En kriminalroman der tallet 4 spiller en viktig rolle. Sitatet, fra William Blake (1754-1827), den engelske poeten, maleren, grafikeren og mystikeren, antyder spennet i en mangslungen fortelling der hva som er sannhet, og hva som er løgn, forblir ubesvart, i en røverhistorie som ruller over 524 sider – spekket med all verdens visdom:

Now I a fourfold vision see,

And a fourfold vision is given to me:

’Tis fourfold in my supreme delight

And threefold in soft Beulah’s night

And twofold always, may God us keep

From single vision and Newton’s sleep!

Hang til digresjoner

Historien er lagt i munnen på den streite jusstudenten Kyrre Tanding, med borgerlig bakgrunn fra småbyen Drøbak og en hang til digresjoner. Kyrre hadde studieprogresjon, riktignok med ulike avbrutte studier innen medisin, idéhistorie, og kunst. Han hadde en politisk korrekt kjæreste, og bodde i et lite, miljøvennlig hus i en stor have på vestkanten i Oslo, da det en dag banker på døra og en kamerat fra fortiden, ber om hjelp til å finne en tredje kamerat.

Han som banker på er politimannen Øistein med dyre vaner. Han de leter etter er narkomane Svein som skal vitne i en rettsak mot en storgangster, og snart dukker den fjerde kameraten opp, den eksotiske rikmannssønnen Arfan Johansson, og Kyrre trekkes inn i en heseblesende og brutal jakt i Oslos underverden, med forbindelseslinjer til internasjonal organisert kriminalitet.

En slutt som kan misunnes

Debutanten Stein Sørensen har levert en velskrevet, spennende gangsterroman, med en slutt som garvede krimforfattere kan misunne ham. Det som gjør denne romanen enestående er at den både er spennende og på samme tid minner mistenkelig om en lærd avhandling. I de mest intenst nervepirrende og actionfylte scener, stopper hovedpersonen opp og tar seg tid til å filosofere over det meste som går opp i tallet fire. Som når Kyrre ser at det blir regn og straks tenker på ”Hadleys sirkler, som de kalles, de roterende hjula av gass i atmosfæren omkring ekvator, drevet av jordrotasjonen, solvarmen og vannets fordampning” (s.64). Eller når han får et glimt av innsikt i ”William H. Masters ’ og Virginia E. Johnsons beskrivelse av samleiets fire faser” når H…lå naken under lakenet. (s. 460)

Dette litterære grepet resulterer i de utroligste sidesprang av noen essays, som får framdriften til å lugge kraftig. Flere kunne med fordel vært strammet inn, eller rett og slett vært redigert bort. Denne leseren kjenner utålmodigheten gnage når Kyrre nok en gang tar et skritt tilbake og henfaller til litterære, juridiske og naturvitenskapelige referanser, og det uten å blunke midt i en cliffhanger. Javel, spenningskurven brekkes opp, men til gjengjeld får leseren servert en lang rekke glitrende essays, morsomme er de også, om enn ikke alltid like lette å følge. Her er kunnskap nok for et helt orkester (for å vri på Arild Nyquists dikt Ensomhet ), men Kyrre Tanding har alt under kontroll. Han holder fokus selv i en kaskade av digresjoner der også kjendiser som Remi Hagen (!) og hans kunstsamling, figurerer.

Sørensens roman balanserer mellom fossefall og stram regi. Hovedpersonens streite ytre liv, står i kontrast til et overflødighetshorn av indre intellektuelt liv. Den tålmodige og kunnskapshungrige leser vil kunne glede seg over at motsetningene går opp i en velskrevet roman – de andre kan ha det så godt.

Anne Schäffer

4 views0 comments

Recent Posts

See All

Annonser:

  • Facebook B&W
  • Black Instagram Icon
  • Twitter B&W

Littkritikk.no er støttet av: